19/03/2019
Artykuł techniczny NISSENS
Opróżnianie sprężarki klimatyzacji z oleju
Istnieje kilka metod opróżniania sprężarek klimatyzacji z oleju. Poniżej podajemy w syntetyczny sposób sugerowane metody opróżniania sprężarek z oleju, w zależności od konstrukcji sprężarki:
SPRĘŻARKA Z KORKIEM OLEJOWYM:
- umieścić naczynie z podziałką poniżej korka olejowego a następnie usunąć korek,
- odczekać do momentu spłynięcia oleju ze sprężarki,
- okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia sprężarki z oleju,
- jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki w celu upewnienia się, że więcej oleju już nie wypłynie ze sprężarki.
SPRĘŻARKA BEZ KORKA OLEJOWEGO:
- zdjąć pokrywy zabezpieczające króćce dolotowe oraz wylotowe ze sprężarki,
- umieścić naczynie z podziałką poniżej króćców,
- przechylić odpowiednio sprężarkę oraz wylać olej przez wlot lub wylot sprężarki,
- okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia sprężarki z oleju,
- jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki w celu upewnienia się, że więcej oleju już nie wypłynie ze sprężarki.
Uwaga – nie jest możliwe całkowite opróżnienie oleju ze sprężarki przez króćce. Nawet 10-20% oleju, ze względu na jego lepkość a także w zależności od konstrukcji sprężarki, może pozostać osadzone na wewnętrznych ściankach sprężarki.
WLEWANIE OLEJU DO SPRĘŻARKI NIEPOSIADAJĄCEJ KORKA SPUSTOWEGO:
- należy zwrócić uwagę na właściwy typ i lepkość oleju wlewanego do sprężarki (parametry oleju wg katalogu Nissens dla danej sprężarki - Nissens stosuje tylko najwyższej jakości oleje typu PAG)
- sprężarki Nissens są fabrycznie zalewane olejem typu PAG - jeżeli wg danych producenta auta w układzie A/C ma być taka sama ilość oleju jaką zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens - oleju nie należy dolewać do sprężarki
- olej należy wlewać króćcem dolotowym sprężarki (ssanie), króciec dolotowy sprężarki (ssanie) na ogół ma większą średnicę niż króciec wylotowy (tłoczenie)
- jeżeli króćce są o tej samej średnicy, wtedy króćce powinny być oznaczone jako S (ang. suction - ssanie) lub D (and. discharge - wypływ, tłoczenie), oznaczenie S i D może być na zaślepkach króćców lub na korpusie sprężarki pod króćcami (przykład - zdjęcie poniżej).
Sprężarka klimatyzacji Nissens z ukazanymi portami ssania i tłoczenia